Στρατηγικές μάρκετινγκ των υπεραγορών

Στρατηγικές μάρκετινγκ των υπεραγορών

Πιστεύετε πως είστε σπάταλοι γι’ αυτό και κάθε φορά φεύγετε από την υπεραγορά με δυο σακούλες πράγματα ενώ στην πραγματικότητα κατεβήκατε βιαστικά βιαστικά μόνο για γάλα και ψωμί; 

Ηρεμήστε δεν είστε σπάταλοι, απλά ο σχεδιαστής υπεραγορών έκανε καλά τη δουλειά του! 

 

Τα είδη πρώτης ανάγκης όπως είναι το γάλα και το ψωμί βρίσκονται πάντα όσο πιο απομακρυσμένα γίνεται από την είσοδο… Η δομή, οι διάδρομοι αλλά και το μέρος, το ύψος κτλ., που είναι τοποθετημένα τα προϊόντα έχουν ως σκοπό να σας κάνουν να περάσετε περισσότερο χρόνο μέσα στην υπεραγορά και να σας επηρεάσουν στις αγορές. 

 

Πόσο μάλλον αν είστε γονείς που έχετε μαζί τα παιδιά σας… οι πιθανότητες για περισσότερο χρόνο μέσα στην υπεραγορά καθώς και για περισσότερες αγορές  είναι υπέρ του καταστηματάρχη. 

 

Ας ρίξουμε μία ματιά στις πιο συχνές τακτικές των υπεραγορών :

 

 

  • Τεράστια καροτσάκια 

 

Προσέξατε ότι τα καροτσάκια των υπεραγορών γίνονται όλο και μεγαλύτερα; Δεν είναι τυχαίο! Οι καταστηματάρχες  γνωρίζουν ότι συχνά χρησιμοποιούμε το μέγεθος του καροτσιού ως μέτρο σύγκρισης για το πόσο έχουμε ξοδέψει. Πόσο συχνά έχετε σκεφτεί ότι το καλάθι είναι πλήρες για αυτό είναι ώρα να φύγετε; Αντί να πέσετε στην παγίδα αυτής της στρατηγικής του μάρκετινγκ, χρησιμοποιήστε ένα μικρό καλάθι.

 

 

  • Δελεαστικές μυρωδιές

 

Οι αισθήσεις, όπως είναι η όσφρηση στην προκειμένη περίπτωση έχει σημαντικό ρόλο στο μάρκετινγκ των υπεραγορών.  Έχετε προσέξει ότι όταν εισέρχεστε σε μια υπεραγορά και μυρίζει το φρεσκοψημένο ψωμί ή το κοτόπουλο της ψησταριά,  σκέφτεστε ή ακόμα και τα αγοράζετε χωρίς στην πραγματοκότητα να τα χρειάζεστε;  Οι ωραίες μυρωδιές των φρεσκοψημένων τροφίμων ενεργοποιούν τους σιελογόνους αδένες και σας ανοίγουν την όρεξη ακόμα και  αν στην πραγματικότητα δεν πεινάτε. Με αυτό τον τρόπο είναι και πιο πιθανόν να αγοράσετε περισσότερα αχρείαστα τρόφιμα. 

Αυτός είναι ένας λόγος που τα αρτοποιία βρίσκονται κοντά στην είσοδο της υπεραγοράς ενώ η κρεαταγορά και η ψαραγορά βρίσκονται συνήθως στο πίσω μέρος του καταστήματος.

 

 

  • Γάλα

 

Το γάλα αποτελεί τρόφιμο πρώτης ανάγκης, γι’ αυτό και  για τις οικογένειες με μικρά παιδιά κυρίως είναι ένας τομέας με μεγάλη ζήτηση. Οι περισσότερες υπεραγορές τοποθετούν τα γαλακτοκομικά προϊόντα  στο βάθος του καταστήματος έτσι ώστε να περάσετε από όλες τις κατηγορίες τροφίμων.

 

 

  • Το φαινόμενο του Vegas

 

Οι υπεραγορές σχεδιάζονται ακριβώς όπως τα καζίνο. Δηλαδή,  χωρίς ρολόγια,σχεδόν χωρίς καθόλου παράθυρα, με τεχνητό φως, για να χάνεται έτσι η αίσθηση του χρόνου, να μην συνειδητοποιείτε πόσες ώρες έχετε περάσει εκεί ή αν έχει νυχτώσει. 

 

 

  • Αργή χαλαρωτική μουσική

 

Η αργή χαλαρωτική μουσική μας φτιάχνει τη διάθεση και μας κάνει να περπατάμε πιο αργά, χωρίς άγχος αλλά και να το απολαμβάνουμε. Όσο περισσότερο χρόνο περνάμε στο κατάστημα, τόσο περισσότερο ψωνίζουμε.

Τι μπορείτε να κάνετε για να το αποφύγετε αυτό; Φορέστε ακουστικά και ακούστε τα αγαπημένα σας κομμάτια, τα οποία θα σας εμπνεύσουν να κινηθείτε πιο γρήγορα.

 

 

  • Στρατηγική με τα ράφια

 

Τα μεσαία ράφια είναι τα πιο δημοφιλή και πιο «ακριβοπληρωμένα» ράφια που μπορεί να τοποθετήσει μια εταιρεία τα προϊόντα της. Ο λόγος είναι ότι αυτά τα ράφια βρίσκονται στο επίπεδο των ματιών και αμέσως τα προϊόντα που είναι τοποθετημένα εκεί αποκτούν ένα πλεονέκτημα σε σύγκριση με τα υπόλοιπα ράφια γιατί είναι πιο προσβάσιμα. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο που θεωρούνται τα ράφια με τις μεγαλύτερες πωλήσεις.  

 

Τι μπορείτε να κάνετε για να έχετε σωστή κρίση; Κοιτάξτε και στα χαμηλότερα αλλά και στα ψηλότερα ράφια για να βρείτε τις καλύτερες προσφορές. 

Εκεί συνήθως βρίσκονται προϊόντα από μικρότερους κατασκευαστές, οι οποίοι δεν μπορούν να προβάλλουν τα προϊόντα τους στα μεσαία ράφια.

 

 

  • Παιδικά τρόφιμα 

 

Όσον αφορά τα παιδικά προϊόντα ακολουθείται η ίδια λογική. Αυτός είναι και ο λόγος που τα δημητριακά προγεύματος με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, σοκολάτες, μπισκότα και πατατάκια βρίσκονται στα χαμηλά ράφια έτσι ώστε να είναι στο επίπεδο του ματιού του παιδιού. Τα παιδιά μπορούν να τα αρπάζουν εύκολα και στη συνέχεια να παρακαλούν τους γονείς τους να τους τα αγοράσουν.

 

 

Ελεάνα Λιασίδου 

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc

 

 

 

Βιβλιογραφία:

INSIDER. (2019). 10 mistakes you’re making when food shopping that are costing you money. [online] Available at: https://www.thisisinsider.com/how-to-save-money-groceries-2017-6#buying-all-brand-names-8 [Accessed 5 Sep. 2019].

Berkeleywellness. (2019). Smart Supermarket Shopping. [online] Available at: http://www.berkeleywellness.com/healthy-eating/food/article/smart-supermarket-shopping?ap=201 [Accessed 5 Sep. 2019].

Reader’s Digest. (2019). 15 Grocery Shopping Mistakes That Are Wasting Your Money. [online] Available at: https://www.rd.com/advice/saving-money/grocery-shopping-mistakes-that-are-wasting-money/ [Accessed 5 Sep. 2019].